Driftinformation

Pågående avbrott

Just nu finns inga kända pågående driftstörningar eller avbrott. Kontakta kundtjänst för felanmälan.

Planerade arbeten

För våra avtalskunder utförs servicefönster tredje måndagen i månaden 18.00-06.00. Eventuella justeringar p.g.a. helger kan förekomma, i sådana fall går vi på IT-assistans ut med den informationen. Under delar eller hela servicefönstret kan tjänster vara otillgängliga. Kunder ansvarar för att de har sparat all data, och att de inte ändrar någon data under denna period.

21/8/2017 kl 18.00 till 06.00 följande morgon
18/9/2017 kl 18.00 till 06.00 följande morgon
16/10/2017 kl 18.00 till 06.00 följande morgon
20/11/2017 kl 18.00 till 06.00 följande morgon
18/12/2017 kl 18.00 till 06.00 följande morgon
15/1/2018 kl 18.00 till 06.00 följande morgon

Tidigare avbrott

Problem att nå Office 365

2017-08-11 kl 14.28: Just nu är det problem med att nå Microsoft Office 365-tjänster för våra datahallskunder. Det här påverkar bland annat Outlook. Vi tror att detta är ett problem som ligger hos vår internetleverantör eller hos Microsoft.

Felet är anmält till vår internetleverantör, men vi har ännu ingen förväntad klartid.

För att akut komma in och använda mail, gå in på www.office.com från din lokala dator (inte från servern), klicka sedan på ”Logga in” och logga in med din mailadress och ditt maillösenord.

Uppdatering kl 18.50: Vår internetleverantör har satt in en tillfällig fix för att lösa problemet, och arbetar på en permanent lösning.

Uppdatering kl 19.42: Vår internetleverantör löst problemet. Vi kommer under nästa vecka att ha en dialog med vår leverantör för att förebygga liknande fel i framtiden.

Problem med BL Administration

2017-07-20 kl 09.27: Just nu verkar det vara ett problem med BL Administration på vissa servrar. När man har valt ett företag i en företagsgrupp så dyker en skärm med svart och röd XML-kod upp enligt bild nedan:

bla-trasigt-nyhetsbrev

Texten är så vitt vi kan se harmlös, och hindrar inte arbete i programmet. Texten i fråga dyker upp istället för BL Administrations ordinarie nyhetsbrev. Detta nyhetsbrev kan istället öppnas genom följande adress: http://bla.blinfo.se/

Vi söker BL Information för att undersöka orsaken till detta.

Uppdatering kl 09.44: Efter samtal med BL Information så visade det sig att problemet låg i en ompekning i en hemsida som de hade gjort. Problemet är löst hos BL Information men det kan dröja kvar i cache i Internet Explorer. Om detta inte försvinner av sig själv, gör enligt följande.

1. Stäng ner BL Administration.
2. Starta Internet Explorer.
3. Klicka på kugghjulet längst upp till höger.
4. I menyn som dyker upp, välj Internet Options / Internetalternativ.
5. Välj fliken General / Allmänt
6. Under rubriken Browsing history / Webbhistorik, klicka på knappen Delete… / Ta bort…
7. Bocka ur alla rutor förutom Temporary Internet Files and website files / Temporära Internetfiler och webbplatsfiler. Endast en ruta ska alltså vara ibockad.
8. Klicka på Delete / Ta bort.
9. Tryck på OK för att stänga rutan.
10. Starta upp BL Administration igen.

Eftersom detta är specifikt för varje användarkonto kan inte vi lösa detta centralt just nu.

17/7/2017 kl 18.00 – Planerat underhåll: Patchmåndag

Ännu en patchmåndag, enligt föregående avbrott.

19/6/2017 kl 18.00 – Planerat underhåll: Patchmåndag

Idag har vi planerat underhållsarbete vilket innebär att kunders servrar eller andra datahalltjänster kan komma vara otillgängliga under delar eller hela kvällen.

10/6/2017 kl 14.00 – Driftstopp för vissa datahallstjänster (avslutat kl 15.30)

Ytterligare ett driftstopp skedde lördag eftermiddag mellan kl 14.00 och kl 15.30. Driftstoppet orsakade ett avbrott för vissa kunder.

Felet visade sig vara ett följdfel från gårdagens längre avbrott, och vi har därmed kompletterat våra åtgärder för att förebygga detta i framtiden.

9/6/2017 kl 20.45 – Driftstopp för alla datahallstjänster (avslutat kl 02.05)

Ett längre driftstopp skedde natt mot lördag mellan kl 20.45 och kl 02.05. Driftstoppet orsakade ett totalt stopp för all nätverkstrafik och krävde därför tekniker på plats för att åtgärda felet.

Felet berodde på ett fel i en systemuppgradering till vår tjänsteplattform.

Uppgraderingen var av en sådan rutinmässig karaktär att den installerades av oss utan avisering, eftersom den här typen av uppdateringar normalt ska kunna göras utan påverkan på kundmiljöer. Vi har satt in åtgärder för att detta inte ska kunna återupprepas.